Nušalimas atsiranda dėl šalčio poveikio. Jis priklauso nuo aplinkos temperatūros, drėgmės, vėjuotumo, laiko, kurį praleidžiame šaltyje. Dažniausiai nušąlama, jeigu oras yra šaltas, drėgnas ir vėjuotas. Paprastai nušalimo galima išvengti – tereikia laikytis kelių paprastų taisyklių:

- Svarbiausia – šilta ir patogi apranga. Ir suaugusieji, ir vaikai turėtų mūvėti ausis dengiančią kepurę, ryšėti šaliką (šis turi dengti burną). Venkite pirštuotų pirštinių (geriau kumštinės). Stenkitės itin gerai apsaugoti tas vietas, kurios kažkada jau buvo nušalusios. Geriausi drabužiai – ne sintetiniai, o iš vilnos ar šilko. Viršutinis drabužių sluoksnis turėtų būti neperpučiamas vėjo. Stenkitės nesuprakaituoti ir nesušlapti, nes drėgni drabužiai labai greitai atšaldo kūną – tokius būtina kuo greičiau pakeisti sausais. Taip pat neikite į lauką ką tik nusiprausę ar išsimaudę. Jei jaučiate, kad per šilta, nusivilkite vieną drabužių sluoksnį.

- Avalynė, kaip ir drabužiai, turi būti laisva, jokiu būdu nespausti. Judinkite kojų pirštus batų viduje, mūvėkite šiltas kojines (geriausia – dvi poras: medvilnines arba vilnones).

- Valgykite kaloringesnį maistą negu vasarą, dažnai gerkite ar valgykite ką nors karšto, tai padeda palaikyti kūno temperatūrą.

- Vakare patepkite veidą ir rankas riebiu kremu. Esant reikalui ir ryte prieš eidami į lauką veidą ir rankas pasitepkite riebiu kremu, kurio sudėtyje nėra vandens.

- Prieš išeidami į šaltį, patrinkite rankas, veidą ir ausis.

- Pajutę, kad šąla veidas, darykite grimasas (mankštinkite veido raumenis).

- Šaltyje negalima ramiai stovėti ar sėdėti, stenkitės kuo daugiau judėti, mosuoti rankomis, šokinėti. Dažniausiai nušąla skruostai, nosis, ausys, smakras, kakta, riešai, rankos ir pėdos. Paprastas būdas išvengti rankų šalimo – reikia sukti ranką ties alkūne ar dar geriau iš peties. Tada kraujas iškart pajudės pirštų galiukų link. Pakaks kelių energingų judesių, kad į ranką pritekėtų kraujo ir sušalę pirštai paraustų bei sušiltų. Kojoms šis metodas irgi tinka, tik reikia, kad būtų kur atsisėsti. Tada kojas reikia pakelti ir energingai pakilnoti – padaryti keletą „žirklių" judesių, nuo kurių kojos gan greitai sušyla.

- Akyliau reiktų prižiūrėti ir lauke laiką leidžiančius vaikus, mat jie užsižaidę dažnai pavėluotai pajunta, kad stiprokai nušalo.

Ką daryti jeigu sušalote?

- Šildykite pažeistą vietą spausdami delnu, laikykite pažastyse arba priglaudę prie kitų šiltų kūno vietų;

- Ant veido, ausų, nosies uždėkite paties nukentėjusiojo arba kito žmogaus delnus;

- Jei nušalo rankos, atsekite nukentėjusiojo megztinį ir jo rankas priglauskite prie kūno, po to užsekite megztinį, kad jis neprarastų šilumos;

- Jei nušalo pėdos, nuaukite nukentėjusiojo batus ir kojines, jo pėdas padėkite ant kito asmens kūno;

- Atlaisvinkite arba nuvilkite veržiančius drabužius ir nuimkite bet kokius papuošalus;

- Uždenkite nukentėjusįjį apklotu ar kitokia sausa medžiaga; kuo daugiau mankštinkite jį, tačiau stenkitės, kad pažeistų vietų nepažeistumėte dar labiau;

- Pamerkite nušalusią kūno dalį į kambario temperatūros vandenį, nukentėjusiajam duokite gerti karšto gėrimo;

- Atsargiai nusausinkite ir uždėkite tvarstį;

- Organizuokite gabenimą į gydymo įstaigą.

NEGALIMA:

- šildyti nušalusios kūno dalies masažuojant, laikyti nušalusios kūno dalies arti atviros ugnies, nes būdama nejautri ji gali nudegti, trinti pažeistą vietą sniegu ar mirkyti šaltame vandenyje, tepti tepalu.

Paspaudus šaltukui miestuose padidėja ir oro užterštumas, mat intensyviau kūrenamos krosnys. Primename gyventojams, kad draudžiama deginti buitines ir pramonines atliekas: atliekas iš plastmasės ar gumos, panaudotus tepalus, kitas naftos produktais užterštas medžiagas, baldų ir kitas medienos atliekas, prisotintas cheminėmis medžiagomis. Oro taršai jautriausi yra vaikai, nėščios moterys, vyresnio amžiaus žmonės, sergantieji lėtinėmis kvėpavimo ir kraujotakos sistemos ligomis. Šie žmonės esant padidėjusiai oro taršai turėtų pasilikti namuose. Taip pat rekomenduojame saugoti kvėpavimo takus, pridengiant juos kauke. Prieš vėdindami patalpas, langus ir orlaides uždenkite drėgnu audeklu. Verčiau atsisakykite sportinių užsiėmimų lauke, bėgiojimų ar vaikščiojimų su mažamečiais vaikais. O pajutę sveikatos sutrikimų, kreipkitės į medikus.

Parengė Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras pagal Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro pateiktą informaciją