JAV, Ohajuje esančio Toledo universiteto tyrėjai parinko 36 vaikščioti pradedančius kūdikius ir atliko bandymą – iš pradžių pasodino juos pusvalandžiui žaisti kambaryje su keturiais žaislais, vėliau – kambaryje su 16 žaislų.

Paaiškėjo, kad kūdikiai parodė daugiau kūrybingumo, kai turėjau mažiau žaislų. Be to, jie žaidė vieni su kitais dvigubai ilgiau, žaislams sugalvodavo daugiau funkcijų, apskritai žaidė ilgiau ir išradingiau.

Tyrimo autoriai padarė išvadą, kad vaikų darželiai ir mokyklos turėtų paslėpti daugumą vaikų žaislų ir duoti vaikams žaisti tik po kelis žaislus, taip skatindami kūrybingumą ir gebėjimą sutelkti dėmesį.

„Šiuo tyrimu norėta išsiaiškinti, ar žaislų kiekis turi įtakos kūdikio žaidimo kokybei, – teigė tyrimui vadovavusi daktarė Carly Dauch. – Paaiškėjo, kad turint 16 žaislų, kildavo daugiau incidentų, kurie trukdė žaidimo trukmei ir kokybei. Kiti žaislai blaškė dėmesį iš išorės."

Kūdikystėje vaikai vystosi, tačiau gali neištobulinti gebėjimo sutelkti dėmesį. Jų dėmesį, taigi ir planus gali sutrikdyti aplinkos veiksniai. Šio tyrimo rezultatai rodo, kad didelis žaislų kiekis ir gali būti trikdis. Kai po ranka mažiau žaislų, kūdikiai ilgesnį laiko tarpą žaidžia su vienu žaislu, tyrinėja labiau susitelkę ir kūrybingiau žaidžia."

Pavyzdžiui, tyrimų duomenimis, britai kasmet iš leidžia 3 mlrd. svarų žaislams, vaikas neretai turi 238 žaislus, bet tėvai mano, kad vaikas žaidžia vienu metu tik su 12 mėgstamiausių žaislų, t. y. tik su 5 proc. turimų žaislų.

Tai ne pirmas tyrimas, rodantis, kad per didelis kiekis žaislų blaško vaiko dėmesį. Praėjusio amžiaus dešimtą dešimtmetį vokiečių mokslininkai Elke'as Schubertas ir Raineris Strickas atliko eksperimentą – vaikų lopšelyje Miunchene trims mėnesiams buvo paslėpti žaislai. Po kelių savaičių vaikai prie to įprato, jų žaidimai pasidarė kūrybingesni, jie ėmė daugiau bendrauti tarpusavyje. Tyrimas buvo aprašytas išleistoje knygoje „Lopšelis be žaislų" („The Toy-free Nursery").

Savo knygoje „Su vaikais, be chaoso" („Clutter Free with Kids") Joshua Beckeris rašo, kad vaikams geriau turėti mažiau žaislų, nes tada jie geriau išmoksta sutelkti dėmesį, be to, yra mokomi labiau saugoti savo daiktus.

„Vargu ar vaikas išmoks vertinti žaislą, kai priešais jį – begalės pasirinkimų. Kai vaikai turi per daug žaislų, savaime suprantama, jie mažiau jais rūpinasi. Jie neišmoks vertinti žaislo, jei po ranka visada bus kuo jį pakeisti. Kai vaikai turi mažiau žaislų, jie išradingiau sprendžia problemas su turimais daiktais", – rašė J. Beckeris.

Tyrimas buvo aprašytas žurnale „Infant Behaviour and Development".

Parengta pagal užsienio spaudą