Nors daugelis moterų nekantriai laukia mažylio, stebi augantį pilvuką ir šį laikotarpį apibūdina kaip stebuklingą, tačiau dalis nėščiųjų galėtų papasakoti ir apie negalavimus ar sunkumus, kurie jas lydėjo šiuos devynis mėnesius.

Daugelio nesklandumų nėštumo metu galima išvengti, tačiau moteris turėtų žinoti keletą svarbių taisyklių ir jų laikytis.

Nutukimas: valgyti „už du" nereikia. Itin daug svorio iki nėštumo ar jo metu priaugusios moterys turėtų žinoti, kad jos kelia pavojų ne tik savo sveikatai, tačiau ir vaiko. Taip pat ši rizika gali apsunkinti gimdymą ir laikotarpį po gimdymo. Nutukimas siejamas su ankstyvaisiais persileidimais, kuriuos galimai nulemia labai didelis estrogenų kiekis. Gestacinis diabetas yra dažna diagnozė nutukusioms nėščiosioms, tačiau neretai tai gali būti iki nėštumo nediagnozuotas antro tipo cukrinis diabetas. Nereikalingų kilogramų turinčioms moterims taip pat yra didesnė priešlaikinio gimdymo ir širdies ligų rizika, tikimybė, kad kūdikis svers itin daug ir jį bus sunku natūraliai pagimdyti.

Bloga dantų priežiūra – itin pavojinga. Tikra tiesa, kad dantų priežiūra laukiantis mažylio yra labai svarbi. Kodėl? Hormoniniai pokyčiai organizme pirmiausia atsiliepia dantenoms – jos nėštumo metu dažnai būna paburkusios ir greičiau pradeda kraujuoti. Kad jautrių dantenų dar labiau nedirgintų, dauguma nėščiųjų šiuo laikotarpiu vengia reguliarios ir kruopščios dantų priežiūros (ypač, jei moterį smarkiai pykina). Kokios pasekmės? Ant dantų susikaupia daug apnašų, kurios tampa terpe ėduonį sukeliančioms bakterijoms, gali tapti gingivito ir periodontito priežastimi. Moksliniai tyrimai net įrodė, kad įsisenėjusių periodontito atveju kraujotakoje aptinkama tam tikrų bakterijų toksinų, kurie trukdo normaliam vaisiaus vystymuisi ir stipriai didina priešlaikinio gimimo riziką

Venkite kontakto su cheminėmis priemonėmis. Visiškai išvengti kontakto su cheminėmis medžiagomis beveik neįmanoma, tačiau reikėtų pasistengti kuo labiau sumažinti jų poveikį savo organizmui. Venkite įkvėpti benzino, klijų, valiklių ir ploviklių garų, buityje naudojamų aerozolių. Atidžiai perskaitykite buityje naudojamų cheminių priemonių etiketes, rinkitės ekologiškas priemones.

Pirmųjų mėnesių sunkumai. Gali būti, kad jus, kaip ir daugelį kitų moterų, pirmaisiais mėnesiais smarkiai pykins ir vemsite (šie simptomai paprastai išnyksta 12–16 nėštumo savaitę). Kuo ši būsena pavojinga? Jūsų organizmas gali nusilpti, o bendra savijauta būti itin sunki. Geriausias pagalbininkas – poilsis. Stenkitės reguliariai valgyti nedidelėmis porcijomis, rinkitės lengviau virškinamą maistą. Nepamirškite vartoti nėščiai moteriai rekomenduojamų vitaminų: folio rūgšties ir žuvų taukų.

Hipertenzinės nėščiųjų būklės. Dažniausiai jos pasireiškia padidėjusiu kraujo spaudimu, kuris itin pavojingas ir būsimai mamai, ir jos kūdikiui. Būtent dėl šios priežasties kiekvieno vizito pas gydytoją metu pacientei matuojamas kraujo spaudimas ir atliekami šlapimo tyrimai (tikrinama, ar nėra baltymo).

Būtina keisti mitybą. Jei iki nėštumo moters mityba nebuvo pavyzdinė, šiuo jos gyvenime itin svarbiu periodu teks atsisakyti nesveiko maisto: pusfabrikačių, majonezo, įvairiose užkandinėse pagamintų patiekalų (pavyzdžiui: kebabų, dešrainių, mėsainių), vaisvandenių, alkoholio. Tačiau tai tik dalis maisto produktų, kurių reikia vengti. Nėštumo metu nerekomenduojama valgyti kepenėles (nes jose yra per daug vitamino A), pusžalės mėsos ar žuvies (sūdytų, vytintų ar šaltai rūkytų gaminių, sušių, krevečių, moliuskų, vėžiagyvių ir t.t.). Visada įsitikinkite, kad patiekale nėra pusžalio ar žalio kiaušinio. Taip pat reikia atsisakyti produktų, pagamintų iš nepasterilizuoto pieno (pavyzdžiui, pelėsinio sūrio ir daugelio kitų sūrių). Sumažinti teks ir per dieną išgeriamų kavos puodelių skaičių (jei tai daugiau nei 1–2), taip pat nepiktnaudžiaukite žolelių arbatomis.

Mažesnis fizinis krūvis. Dažnai galime išgirsti, kad nėštumas – ne liga, todėl moteriai nėra jokios priežasties saugotis ir sumažinti savo fizinį aktyvumą. Tiesa, gydytojai pataria kiekvieną situaciją įvertinti individualiai. Specialistai rekomenduoja pirmąjį nėštumo trimestrą vengti sunkių fizinių darbų ar didelio nuovargio. Jei jums gresia persileidimas (kamuoja skausmai, kraujuojate), gali būti, kad teks didžiąją dalį praleisti lovoje. Jei nėštumas lengvas ir sklandus, daugeliui moterų, pasitarus su savo gydytoju, jau nuo 20-os nėštumo savaitės leidžiama vėl aktyviau gyventi, sportuoti (tam ypač tinka nėščiosioms skirtos mankštos, padedančios pasiruošti gimdymui).

Galvos svaigulys. Daugelis mano, kad nėščiai moteriai visiškai normalu nuolat jaustis silpnai, tačiau taip nėra. Jei jums dažnai akyse mirguliuoja ar temsta, svaigsta galva, kuo greičiau kreipkitės į jus prižiūrintį gydytoją, nes tai gali būti anemijos (hemoglobino kiekis kraujyje yra žemiau ribos) požymiai.

Kiekvienas nėštumas – individuali istorija, todėl vienos moterys šiuo laikotarpiu jaučiasi itin gerai, turi daug energijos, gali nepristabdyti darbų, aktyviai dalyvauti visuomeniniame gyvenime. Kitoms, dėl įvairių sveikatos komplikacijų, tenka sulėtinti gyvenimo tempą. Svarbiausia – visus šiuos mėnesius, kol mažylis auga pilvelyje, atidžiai rūpintis savo sveikata, reguliariai lankytis pas gydytojus ir laikytis svarbiausių sveikos gyvensenos taisyklių. Juk nuo šiol rūpinatės ne tik savimi, bet ir netrukus šį pasaulį išvysiančia nauja gyvybe.